Wat zijn spanning- en stressklachten?

Stress heeft te maken met de hoeveelheid spanning of druk die we ervaren. Stress hoeft niet negatief te zijn. Stress is een prikkel die aanzet tot actie. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Een beetje stress houd je scherp.

Stress ontstaat als er meer van je gevraagd wordt dan je denkt waar te kunnen maken. Het komt regelmatig voor dat iemand echt veel te veel op zijn bordje heeft. Maar persoonlijkheid speelt ook een grote rol. Wie zegt dat je het ook allemaal moet doen? Kan je je grenzen aangeven? Of is het wel jouw taak? En van wie moet alles tot in de puntjes perfect zijn? Ook twijfels over of je het werk wel kan, of je voldoende competenties hebt, spelen een rol. Allerlei twijfel en piekermomenten over jezelf.

Spanningsklachten sluipen er langzaam maar zeker in

Je hebt het waarschijnlijk in het begin niet eens door. Bij spanningsklachten kan je bijvoorbeeld denken aan:

  • lichamelijke en geestelijke vermoeidheid,
  • gespannenheid,
  • prikkelbaar,
  • vergeetachtigheid
  • of slapeloosheid.

Je hebt het gevoel dat je de controle aan het verliezen bent en je voelt je machteloos. Heb je last van deze spanningsklachten dan doe je er goed aan om te starten met coaching. Het programma 'Van Spanning naar Ontspanning' kan helpen om weer grip op je leven te krijgen.

Met dit coachprogramma richt ik mij met name op de de beginnende fase van (over)spanningsklachten om zo een burn-out te voorkomen. Een burn-out treedt op na langdurige, vaak jarenlange roofbouw op het lichaam en ondanks de stress en spanningsklachten toch stug door blijven gaan. Als coach mag je geen diagnose stellen en dat wil en doe ik ook vooral niet. Het kan zijn dat ik je bij de intake doorverwijs naar de huisarts. Het is dan aan de huisarts om samen met jou te kijken wat voor jou de beste manier is om aan je herstel te werken.

Last van werkstress
Last van werkstress

Voor veel mensen die met stress te maken krijgen, voelt het aan als falen

Lees verder
Tip bij spanning en stress: de ademhaling
Tip bij spanning en stress: de ademhaling

Bij spanning en stress zijn ademhalingsoefeningen belangrijk. Je kan je ademhaling gebruiken om steeds weer tot rust te komen

Lees verder
Hoe hoog leg jij de lat?
Hoe hoog leg jij de lat?

Je bent bezig om je staande te houden in je omgeving. Maar wat gebeurt er bij jou intern?

Lees verder
Wil jij graag aan de slag?

Plan dan hieronder gemakkelijk een afspraak in voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. Samen kijken we dan welk programma het beste bij jou past.

1) Ik wil graag de volgende afspraak maken:
Kennismakingsgesprek
Tijdens een persoonlijke kennismakingsgesprek bepalen wij samen de beste route.
€ 0,00
Eenmalige ontspanningswandeling
Sta je de hele dag 'aan' of heb je last van stress en piekeren? Tijdens deze eenmalige ontspanningswandeling pakken w
€ 45,00
2) Kies een datum:
Selecteer eerst de gewenste datum (de geselecteerde datum is zwart) en kies daarna het gewenste tijdstip.
3) Kies een tijd:
    • Vrij
    • Enkele plaatsen vrij
    • Vol
    • Niet te reserveren
    Ontdek mijn programma's

    Omdat iedereen anders is en zich op een andere manier zich wil ontwikkelen, bied ik zowel individuele coaching als trainingen en workshops in groepsvorm aan. Daarnaast coach ik medewerkers en kan ik directies of HRM-afdelingen adviseren in de breedste zin van het woord. Ontdek via onderstaande buttons het aanbod wat bij jou aansluit.