Ik heb last van spanning en stress

In ons leven vinden kleine of grote gebeurtenissen plaats waar je niet op gerekend hebt en waar je geen controle over hebt. Dat soort gebeurtenissen leveren stress op. Stress is op zich niet erg. Het zorgt ervoor dat we alert reageren op bepaalde situaties. Of veerkrachtig omgaan met uitdagingen. Maar als we onder hoge of langdurige spanning of stress leven dan kan ons stresssysteem uit zijn doen raken.

Bij langdurige stress raakt ons interne stresssysteem uit balans. Ons systeem heeft een gaspedaal en een remsysteem. En deze zijn normaal goed op elkaar afgestemd. Bij stress zorgt het lichaam ervoor dat je alert kan reageren, allerlei functies in je lichaam worden dan actief. Bijvoorbeeld je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller, je spieren spannen zich aan. Is de stresssituatie voorbij dan gaat de rem erop. Er is weer tijd voor herstel. Je lichaam komt weer tot rust.

Bij langdurige stress blijft het gaspedaal steeds ingedrukt en komt je lichaam niet meer tot rust. Werkdruk, privéproblemen, of veranderingen, het zorgt ervoor dat het gaspedaal indrukt blijft. Je bent je van dit mechanisme niet bewust. Hoe gespannener, vermoeider, overprikkelbaar je bent, hoe moeilijker het is om je toestand positief te gaan beïnvloeden. Hoe langer de situatie voortduurt hoe groter de kans is dat je overspannen raakt, of erger in een burn-out belandt.

Merk je dat je last hebt van stress gerelateerde klachten zoals, vermoeidheid, een onrustige slaap, piekeren, een kort lontje, je gejaagd voelt of concentratieproblemen hebt. En je merkt dat je er zelf niet uit komt, coaching kan dan helpen. Het kan helpen om eerst weer rust te vinden en te accepteren dat je last hebt van overspannenheid, stress. Je gaat op zoek naar je stressbronnen en werken aan je herstel van je conditie. Je leert omgaan met je stressbronnen, je emoties en het piekeren.