Tip bij spanning en stress: de ademhaling

Bij spanning en stress zijn ademhalingsoefeningen belangrijk. Je kan je ademhaling gebruiken om steeds weer tot rust te komen en je lichaam te ontspannen. Bij spanning en stress zit de ademhaling vaak hoog in de borstkas. Om te ontspannen is het belangrijk om de ademhaling weer laag in de buik te krijgen. Een rustige buikademhaling vermindert stress.

Hierbij een mooie ademhalingsoefening:

  • Ga zo gemakkelijk mogelijk zitten of liggen.
  • Sluit dan je ogen en leg je handen op je buik.
  • Voel hoe je buik op- en neer gaat.
  • Adem in door je buik uit te zetten. Je voelt dan je buik bol worden.
  • Adem uit en voel dan hoe je buik weer platter wordt.
  • Adem in en tel in je gedachten 1, 2, 3, 4, .....
  • Adem uit en tel in gedachten net zover als bij het inademen.
  • Neem dan een pauze die ongeveer even lang duurt als het in- of uitademen. Tel in gedachten.
  • Begin dan weer met inademen en tellen.
  • Herhaal deze oefening een aantal keer.

Bij sommige mensen werken ademhalingsoefeningen in het begin wat benauwend. Ze denken er te veel bij na en krijgen het dan benauwd. Probeer het dan eerst een keer en probeer het op een later moment weer een keer. Maak er vooral geen prestatie van dat het in één keer moet lukken. Bouw het langzaam op.

Wil je meer weten over ontspanningsoefeningen of begeleiding bij spanning- en stressklachten. Neem dan contact met mij op.



   
            
                                                                                             
E-mailen
Bellen
Info